toekomst sportcentrum De Trits

entree-de-tritsmaandag 30 november 2015 15:46

Afgelopen woensdagavond, 25 november, heeft de gemeenteraad van Baarn in meerderheid besloten om het agendapunt aangaande het investeren in een multifunctionele sportzaal bij De Trits van de agenda af te halen. Vervolgens hebben we via een motie die D66 mede namens ons en enkele andere partijen heeft ingediend wethouder Jansma opdracht gegeven een onderzoek te starten naar wat er moet gebeuren om sportcentrum De Trits toekomstbestendig te maken.

Waarom
Waarom kiezen wij er voor om de medewerkers van De Trits teleurgesteld naar huis te sturen. Waarom kiezen wij er voor sporters en gebruikers mogelijk op te zadelen met een tekort aan sportruimte waarbij ze mogelijk verplicht uit moeten wijken naar locaties die wellicht minder geschikt  zijn. En dat terwijl het raadsvoorstel, de bouw van een extra sportzaal boven de fitneszaal, nog niet eens een heel gek idee was?
Wij doen een poging een en ander toe te lichten:

Financieel technisch klopte het voorstel. De gemeente regelt de bouw en via een huurverhoging betaalt de stichting de zaal terug in 20 jaar. Echter, het pand is bijna 40 jaar oud en daarmee economisch afgeschreven. Anders gezegd, de hypotheek op De Trits is nagenoeg afbetaald.
Wanneer we dan een nieuwe verplichting aan gaan voor de komende 20 jaar, is het goed eens te beschouwen of de overige faciliteiten ook nog 20 jaar mee kunnen. Wij hebben de indruk dat dit niet het geval is. Sterker nog, wij verwachten dat De Trits de komende jaren vaker op de agenda zal staan voor het doen van toekomstbestendige investeringen.

Op deze vragen is de afgelopen tijd onvoldoende antwoord gegeven. Er ontbreekt een gedegen strategische visie over hoe Sportcentrum De Trits zich als accomodatie de komende jaren verder wil ontwikkelen. Dit aspect is voor ons essentieel.  Waar heeft de sporter en gebruiker nu behoefte aan. En hoe is dit over 5 tot 10 jaar. Hoe is het gesteld met de diverse technische installaties en hun levensduur. Daarnaast geeft De trits zelf in hun jaarplan aan dat zij de ambitie hebben om een aantal faciliteiten verder te ontwikkelen. Ontwikkelingen die wellicht met de bouw van de nieuwe zaal meegenomen kunnen worden, want wat zou het meer kosten als we gelijk een buitenklimwand realiseren of de lobby vernieuwen?
Kortom, wat moet er gebeuren om De Trits toekomstbestendig te maken voor de komende jaren. Als dat beeld duidelijk is kan er overgegaan worden op een investering voor het Sportcentrum.

De door ons mede ingediende en ondersteunde motie geeft het college de ruimte om samen met Stichting De Trits te bezien welke ontwikkelingen wenselijk zijn in de breedste zin van het woord. De wethouder gaf tijdens de behandeling van de motie aan dat deze te te breed was. Niet scherp genoeg geformuleerd.
Hierbij wat ons betreft de aanscherping.

De ChristenUnie-SGP wil graag inzicht in de volgende vier mogelijkheden:

1. Geleidelijke modernisering
  2. Renovatie in drie fases (sportzalen / foyer, lobby, receptie / zwembad)
  3. Totale revitalisering
  4. Herbouwen van De Trits op een andere locatie en woningbouw op de vrijkomende plek

Aaangaande deze vier mogelijkheden zien wij graag een korte onderliggende visie, financiele raming en indien mogelijk een tijdspad. We kunnen dan een inschatting maken wat de gevolgen zijn van de beslissingen die de raad dan mogelijkerwijs zal nemen.

In het raadsvoorstel staat dat bij een verbouwing de gemeente optreedt als bouwheer.
Een bouwheer is verantwoordelijk van concept tot realisatie. Het is goed om dan bij het begin te beginnen. We starten met een gedegen strategische visie. De uitkomsten voorzien we van een kostenraming en tijdpad. Wij vinden dit vooralsnog beter dan het uitvoeren van een verbouwing om incidentele ontwikkelingen op te vangen.

Daarom steunden wij de motie.

Archief > 2015 > november