Algemene Beschouwingen

geldvrijdag 12 juni 2015 15:25

Donderdagavond stond de behandeling van de Perspectiefnota 2016-2019 op de agenda van de raad.
Inmiddels is het traditie dat dan door de fractievoorzitters van de politieke partijen de Algemene Beschouwingen worden uitgesproken.

Hierbij onze bijdrage, uitgesproken door fractievoorzitter Roy Bruins.

Geacht college, raadsleden en andere aanwezigen.

Het politieke jaar is voorbij gevlogen, het afgelopen jaar was enerverend waarin wij als oppositie partij zijn gestart, maar als coalitie partij het jaar afsluiten. Los van het wereld –en landelijke gebeuren, kunnen we dat ook zeker zeggen van de  Baarnsche politiek. Een jaar met hoogte- en zeker ook dieptepunten.
Ook een jaar waarin we als politiek, in onze opinie, verder van onze inwoners zijn af komen te staan dan ooit tevoren. Het vertrouwen in de Baarnsche politiek is de afgelopen tijd dan ook ernstig geschaad. Het politieke kissebissen was meer regel dan uitzondering, waardoor we meer en meer op afstand kwamen te staan van onze Baarnsche inwoners. De raad als volksvertegenwoordiger? Grote vraagtekens....  Een verloren jaar? Nee, dat geloof ik niet. Op tal van terreinen is gezaaid, nu is het zaak om te oogsten
Wij zijn oprecht blij en verheugd dat wij samen met VVD, D66 en CDA de draad op hebben kunnen pakken. Het nieuwe college is ruim een maand onderweg en oogt solide. Het manifesteert zich als een eenheid. Een absolute voorwaarde om Baarn verder te helpen, en het vertouwen te herstellen. Beloften waar te maken, en kritisch te blijven luisteren naar signalen vanuit de maatschappij.

En dan vanavond, het eerste officiële grote beleidsdocument wat het college aan ons voorlegt voor discussie. De Perspectiefnota die, in recordtempo  is opgesteld.
Zo kort na het aantreden van het nieuwe college is het ons inziens logisch dat er nog geen concrete uitwerking van het nieuwe beleid in staat. Alle begrip hiervoor. Wij zien dan ook uit naar de komst van het collegeprogramma. Daarin moet wat ons betreft een goede uitwerking staan van het coalitieakkoord. Met als essentiële uitgangspunt Wat, Wanneer en Hoe; Wanneer kunnen wij het collegeprogramma tegemoet zien?

Los van het feit dat het nieuwe beleid nog niet is uitgewerkt door het college kunnen we wel met elkaar constateren dat de Perspectiefnota meerjarig sluitend is. Het feit dat de begroting sluitend is wil nog niet gelijk zeggen dat er ruimte is om het ambitieuze coalitieakkoord te kunnen uitvoeren, maar het geeft wel een solide basis voor de toekomst.
Er zal voor nieuw beleid dus echt nog ruimte gezocht moeten worden. Onze ambities mbt een aantal zaken moet overeind blijven staan. Ik denk aan het opknappen en herinrichten van de Laanstraat en het bijhorende parkeerterrein. Hier moeten zo snel mogelijk middelen voor gevonden worden. Hoe eerder e.e.a. tot uitvoering komt hoe beter, juist met het oog op de toekomst van ons centrum.

Naast de herinrichting van Centrumgebied,  staan er nog enkele andere punten op ons wensen lijstje waarvan wij hopen dat het college deze met ons deelt.

Zo vinden wij het  van belang dat in een tijd van verregaande digitalisering het college de noodzaak met ons deelt de jeugd te stimuleren tot het dichtklappen van de diversen beeldschermen en op zoek te gaan naar elkaar, samen te spelen en te ontdekken, leren door te doen, ipv te kijken naar filmpjes, of via whats-app te communiceren. Het ontwikkelen van deze sociale eigenschappen zijn wat ons betreft een essentieel onderdeel van het mens zijn en het volwassen worden, waarbij het van belang is dat je sociale eigenschappen voldoende zijn ontwikkeld om je plaats in de maatschappij te kunnen innemen.

Wij willen het college dan ook vragen om het speeltuinbeleid te herijken en af te stemmen op de wensen van nu en daarna tot uitvoer te brengen. De gemeente Baarn heeft vele leuke en besloten speelvelden. Deze worden echter niet of nauwelijks onderhouden. Wij verzoek het college om samen met de omwonenden deze speelvelden uitdagend te maken, en te onderhouden.
Een uitdagende speelomgeving stimuleert het samen spelen, samen fantaseren en creëren van activiteiten. Door deze speelvelden aan te passen aan de leeftijden van de gebruiker kan dit een mooie plek worden om nieuwe vrienden te maken voor de jongere jeugd, en zo hun eigen kwaliteiten verder te ontwikkelen en te ontplooien. Maar ook de oudere jeugd mag  hierbij niet vergeten worden, ook zij hebben recht op een plek waar zij elkaar kunnen ontmoetten en hen uitdaagt en stimuleert.

En als we dan wat ouder worden, en het gaat allemaal niet meer zo snel, en zo gemakkelijk? Wat dan ?
Ook dan zal de gemeente met passend beleid moeten komen, een sociaal beleid van jong tot oud passend bij Baarn. Dat is wat wij graag zouden willen zien.

Beleid wat ook oog heeft voor mantelzorgers. Mantelzorgers zijn een essentieel onderdeel van de thuiszorg van de toekomst. Maar wat als mijn mantelzorger uitvalt, hoe zit het dan met mijn zorgvraag, en wie verzorgt mijn mantelzorger? Wij vragen het college om in het komende politieke jaar actief beleid te ontwikkelen om uitval van mantelzorgers op te kunnen vangen en om hen te ondersteunen zodat zij hun taak kunnen blijven doen. Daarnaast kan het noodzakelijk zijn om mantelzorgers een basiskennis aan te bieden in hoe om te gaan met de verschillende ziekte beelden. Mede hierdoor kan een mantelzorger tijdig het lokaal team inschakelen om zo effectieve zorg te kunnen garanderen.

Dan de economie. De leegstand van winkels, kantoren en bedrijfspanden wekt ons tot zorg. Banen zijn de afgelopen jaren verloren gegaan. Vooral voor de lager opgeleiden en de middenklasse waren het zware tijden. Wij willen het college dan ook verzoeken zich proactief op te stellen t.o.v. nieuwe ontwikkelingen die de economische belangen en de werkgelegenheid verbeteren.

En dan nog dit. In een tijd van radicalisering, extreem geweld en een steeds groter wordende kloof tussen autochtoon en allochtoon willen wij het college oproepen om samen met de raad van kerken, de islamitische gemeenschap, het onderwijs en alle andere partijen en groeperingen die hierbij willen aanhaken, projecten te ontwikkelen of te faciliteren om wederzijds respect weer een gemeenschappelijk goed te laten worden. Wij verwijzen hierbij naar het beleid van de VNG, Kennis centrum voor de Jeugd en als voorbeeld naar GOMA, een organisatie waarbij humanisten, moslims en christenen gezamenlijk maatschappelijke projecten initiëren en ondersteunen. Laten we 'Samen werken aan een beter Baarn'.

Ik rond af. Zoals al gezegd, de komende jaren laten positieve cijfers zien, maar nieuw beleid vanuit het coalitieprogramma moet nog ingevuld worden.
Voor de ChristenUnie-SGP staat voorop dat de overheid moet zorgen voor goed beleid , dat zorgt voor stabiliteit. De overheid dient te zorgen voor goede voorzieningen zodat burgers goed kunnen wonen, werken, naar school gaan, zinvol verblijven, recreëren enz. Dit hoeft de overheid echter  niet allemaal zelf te realiseren.
De beweging van zorgen-voor naar zorgen-dat krijgt in Baarn al aardig vorm.  We vragen meer van maatschappelijke organisaties en van onze sociale netwerken. En dat vraagt weer meer van scholen, verenigingen, vrienden, familie en buren. Ik hoop dat het college ook de functie die kerken/moskee kunnen hebben binnen het Sociale domein niet over het hoofd ziet, maar hen actief benaderd en betrekt.

Ter afsluiting wil ik onze beschouwingen relativeren. Als wij ons lokale gemijmer afzetten tegen het wereldgebeuren dan leven we in een zeer gezegende positie en is al ons klagen en het denken ergens recht op te hebben reden tot schaamte.
Wij wensen dan ook het college en de ambtenaren van harte wijsheid bedachtzaamheid maar vooral Gods zegen toe bij de verdere uitwerking van deze Perspectiefnota.

Archief > 2015 > juni