Regenboogvlag

echt-wel-hoop-jongendonderdag 07 juli 2016 14:22

Ook in Baarn konden we niet om de discussie heen. Aangemoedigd door een oproep van het COC (Nederlandse vereniging tot integratie van homosexualiteit) aan alle gemeentes in de provincie Utrecht om op 11 oktober (nationale Coming-out dag) voortaan de regenboogvlag te hijsen, dienden LTS en GroenLinks een voorstel in om hier gehoor aan te geven.
Het voorstel werd aangenomen (11 voor / 8 tegen)
Ook wij konden ons niet vinden in het voorstel.
Het hijsen van de regenboog vlag vraagt aandacht voor een specifieke doelgroep zijnde de LHBT-groep. Echter heeft de regenboog vanuit ons perspectief een andere betekenis.
God gaf Noach na de zondvloed de regenboog als teken van hoop. Hoop voor alle mensen, ongeacht geaardheid, huidskleur, religie of wat dan ook. De regenboogvlag beperkt zich tot slecht een beperkte doelgroep. De hoop die de regenboog vlag uitstraalt is bij ons in Nederland bij wet geregeld (artikel 1 van de grond wet)

Dit betekent dat het hijsen van onze nationale driekleur voldoende uitstraling heeft, en ruimte biedt voor alle Nederlanders.

De problematiek die de LHBT groep mogelijk (dit geldt niet in z'n algemeenheid) ervaart, is ernstig. Pesten, verbaal geweld, discriminatie, uitsluiting enzovoorts. In Nederland hebben wij inmiddles een multiculturele samenleving waarin ieder mens gelijke rechten heeft.  Wij erkennen het maatschappelijk probleem dat deze doelgroep ervaart en willen actief bijdragen aan een maatschappelijke discussie en bewust wording. Om hun positie in de maatschappij te verbeteren. Maar laten we die discussie dan breder trekken en ook kijken naar andere groepen in de maatschappij zoals vluchtelingen, joden etc.

Het hijsen van de regenboogvlag vinden wij echter hiervoor niet toerijkend en neigt naar symboolpolitiek. Mocht men toch behoefte hebben aan een uiterlijk symbool dan zou de Nederlandse vlag of wellicht de vlag van de Verenigde Naties voldoende uitstraling hebben om aandacht te vragen voor alle minderheden, allen die discrimatie ervaren, buiten gesloten worden en met geweld worden geconfronteerd.

Archief > 2016 > juli