Aanrijdtijden brandweer

brandweerdonderdag 24 augustus 2017 11:44

Samen met de fractie van NU Baarn hebben wij het college van B&W schriftelijke vragen gesteld over de aanrijdtijden van de brandweer.

De laatste tijd bereiken ons steeds meer berichten dat binnen de Baarnse gemeentegrenzen (met name de buitengebieden), de brandweerkorpsen van Hilversum in combinatie met Bussum worden ingezet. Op eerdere vragen die gesteld zijn door de fractie van NU Baarn over de inzet van brandweer Hilversum binnen onze gemeentegrenzen, heeft u als antwoord gegeven dat het uitgangspunt altijd tijdwinst is en dat uitgangspunt geldt ook wanneer dat de grenzen van de Veiligheidsregio overstijgt. Dat vinden wij goed want de inwoners van Baarn hebben immers recht op de snelste hulp. Wij kunnen dan ook begrijpen dat voor de grens/buitengebieden gebruik gemaakt wordt van de dienstverlening van brandweer Hilversum (of door Maartensdijk in Lage Vuursche).
De wet schrijft immers voor dat bij een maatgevende prio 1 (woning brand) de brandweer binnen 8 minuten ter plaatse is. Waarbij de wet uitgaat dat er dan minimaal 1 tankauto spuit met 6 manschappen ter plaatse is (uitruk opmaat bij brand / veiligheidsbesluit art. 3.2.1). In het geval dat brandweer Hilversum uitrukt met 1 tank autospuit (TS) doen ze dat met 4 manschappen, de overige 2 komen vanuit een snel interventie team in Bussum.

Het lukt brandweer Hilversum wellicht om binnen de gestelde tijd aanwezig te zijn, maar de ondersteuning uit Bussum lukt dit niet, conform wet en regelgeving stopt de tijd pas als er minimaal 1 TS met 6 personen aanwezig is. Waardoor de aanrijdtijden in de buiten/grensgebieden niet gehaald worden.
Wanneer er een combinatie inzet is, en er dus meerde voertuigen noodzakelijk zijn om de minimale inzet van 1 TS met 6 manschappen mogelijk te maken, zouden de twee snelst aanwezige locaties gealarmeerd moeten worden. In dit geval een combinatie van brandweer Hilversum en brandweer Baarn.

Enkele voorbeelden zijn (aanrijdtijden zijn via routeplanner google):
Kasteel de Hoge Vuursche
Hilversum: 7 minuten
Bussum: 18 minuten
Baarn: 8 minuten

Amerpoort
Hilversum: 5 minuten
Bussum: 15 minuten
Baarn: 6 minuten

A1 (afslag Eembrugge)
Hilversum: 9 minuten
Bussum: 18 minuten
Baarn: 6 minuten

Waarbij we de nuance maken dat het om reistijd gaat, de tijd die men nodig heeft om op de kazerne te komen is hier niet in meegenomen. Aangezien deze voor Hilversum en Bussum verwaarloosbaar is, zij hebben immers een beroeps brandweer, moet men hiervoor bij de brandweer Baarn ongeveer 5 minuten optellen. Echter was in alle gevallen ondersteuning vanuit Baarn sneller en efficiënter geweest. Daarnaast rukt brandweer Baarn standaard met 6 man uit, wanneer men dit terug zou brengen tot 4 of 2 zal er ook in de aanlooptijd winst te behalen zijn.

Vragen.

1. a) Worden binnen de gemeente Baarn overal de 8 minutennorm voor een prio 1 behaald?
    b) Mocht dit niet het geval zijn, is er dan conform de wet een locatiebesluit, aan welke tijden men zich dan dient te houden?

2. Kent de VRU een soortgelijke inzet van een tankauto en een snel interventieteam zoals Hilversum en Bussum?
    a) Indien dat het geval is: Waarom wordt er in de grensgebieden een combinatie van Hilversum / Bussum ingezet en niet Hilversum / Baarn?
    b) Indien dat niet het geval is: Is het mogelijk dat er een combinatie Hilversum / Baarn ontstaat voor de buitengebieden (en snelweg) ipv Hilversum / Bussum?

3. Waarom heeft het Bestuur van de Veiligheidsregio Utrecht de verlening van aanrijdtijden geaccepteerd en niet gekozen voor de snelste dienstverlening?
4. Kunt u een overzicht aanleveren over de aanrijdtijden van brandweer Baarn en Hilversum/Bussum? Met als tijdbestek het moment van melden totdat de wettelijke inzet is bereikt (1 TS en 6 manschappen).
5. Hoe kunt u garanderen dat de inwoners van de buitengebieden binnen de gestelde wettelijke norm van 8 minuten ondersteuning van de brandweer kunnen verwachten?
6. Indien brandweer Hilversum sneller ter plaatse kan zijn, waarom wordt deze dan niet ingezet bij een reanimatie?

Met vriendelijke groet,

Bram van Ommen NU Baarn