Nog één keer de reclamemast

reclamemastmaandag 09 juli 2018 10:31

Terugkomen op een beslissing, kan dat?
Ja dat kan en moet als de situatie daarom vraagt. Is dat gemakkelijk? Nee, zeker niet. Wij willen betrouwbaar en consistent zijn maar afgelopen maand zijn wij bijna letterlijk met onze neus op de feiten gedrukt.

Het gaat over de reclamemast die een plek op het sportpark zou moeten krijgen, direct langs de A1. 28 meter hoog, voorzien van flinke LED-schermen.
Als je erop gaat letten zie je ze op zeer veel plaatsen in ons land staan. Je zou denken dat het dan geen probleem moet zijn er ook één in Baarn neer te zetten. Maar dan wel slim uiteraard. Op gemeentegrond. Zo hebben wij er ook nog iets aan. Een ruime €60.000 opbrengst, voor de sport, zo was eerder al besloten en ook door ons gesteund. Tevens vier keer per jaar een reclameuiting op de borden om 'Vorstelijk Baarn' te promoten.
In onze ogen is er goed over nagedacht. Niet zomaar een reclamemast, nee één waar we profijt van hebben.

En daarom stemden wij op 30 juni jl. in de gemeenteraad voor de komst van de reclamemast mede omdat we eerder al hier ook voor zijn geweest. Inspraakreacties die er eerder die maand in aanloop naar het besluit te horen waren wierpen voor ons niet direct een ander licht op de zaak.

De stemmen staakten die avond. Dat wil zeggen dat vanwege de afwezigheid van een VVD-raadslid de uitslag 9 voor en 9 tegen was. Het reglement zegt dan dat een maand later opnieuw stemming zal plaats vinden.

Een maand extra tijd om partijen die voor waren te overtuigen om toch vooral tegen te zijn. En andersom natuurlijk.
Dat hebben we geweten.
Als eerste zijn wij ingegaan op de uitnodiging van Stichting behoud de Eemvallei een fietstocht te maken door de Eempolder, met zicht op Baarn. Een mooie tocht waarbij wij de schoonheid van de polder in woord en beeld hebben gezien en gehoord. We beeldden ons de reclamemast in met de LED-schermen. Daar en toen ontstond toch enige twijfel.
In de weken die volgden werden wij ook door een aantal van onze leden en sympathisanten benaderd. Met goede argumenten vroegen ook zij ons om toch vooral tegen de mast te stemmen.
Natuurlijk hebben we ons oor ook te luister gelegd bij mensen die heel graag een reclamemast langs de A1 wilden zien. Ze waren er echter niet of amper.

Met schroom hebben wij afgelopen woensdag, 4 juli, ons NEE laten horen. Wij deden dit met de volgende stemverklaring:
Graag willen wij iedereen bedanken die ons de afgelopen maand heeft benaderd omtrent de reclame mast. En zij die de tijd hebben genomen al onze vragen te beantwoorden.
Hoogte, groote, licht, natuur & veiligheid, de opbrengst voor de sport, het is allemaal besproken, en belicht.
De afgelopen weken heeft onze achterban, de legitimatie van onze deelname aan deze raad, een duidelijk stem advies afgegeven, een advies waar we vanavond gehoor aan geven.
Wij zullen onze stem dan ook wijzigen in tegen.

Opnieuw 'staakten' de stemmen. Reglement zegt dan: voorstel verworpen.

Archief > 2018 > juli